BERKESAN ATAU TIDAK KASUT YANG DIJAHIT.

January 16, 2017

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.


Kasut yang telah dijahit ni, kuat ke, tahan ke, ataupun setakat boleh tahan saja.

Kalau korang yang mana satu menjadi pilihan?
Aku pastinya akan memilih kasut yang telah dijahit ataupun aku akan hantar ke klinik kasut untuk dijahit.

Bagi aku, kasut yang berjahit lebih tahan daripada kasut yang tidak berjahit.

Korang pun kalau beli kasut yang agak mahal kadang-kadang pun tidak berjahit yee. Pada pandangan aku saja, jangan marah ok.

Tambahan pulak bagi aku yang gemar atau layak digelar sebagai peminat tegar barang-barang bundle ni, maka pilihan untuk menjamin lagi ketahanan kasut yang aku beli tu,  aku pun mendapatkan khidmat menjahit kasut la apalagi.

Aku telah pun ceritakan berkenaan kasut ini di dalaam post aku 
BUNDLE KASUT BERJENAMA

Mungkin ada antara korang akan terfikir, "Apakah berbaloi kasut yang digunakan dihantar jahit ataupun dibaiki dan berkesan atau tidak kasut yang dijahit ini".

Benda kalau dah sayang sanggup untuk berbuat apa sahaja, inikan pula barang yang agak susah untuk ditemukan, dan mungkin kasut itu sangat selesa ketika korang memakainya.

Beruntung bagi sesiapa yang berada di sekitar Petaling Jaya ini. Kerana di sini terdapat banyak pilihan tukang baiki kasut, atau digelar sebagai "Doktor Kasut".

Salah satu tempatnya yang berdekatan dengan aku semasa kejadian itu adalah di Seksyen 8 Petaling Jaya,  tempat yang berhampiran dengan gerai makanan.


Tempat yang agak strategik la...

Maka dengan rasa seronoknya, aku pun membawa kasut yang aku beli pada tempoh hari untuk di berikan nafas yang baru.


Baiki tau bro..

Abang atau doktor kasut ini menjadi pilihan hatiku, dia ada menegur berkenaan kasut yang aku bawakan itu," abang kasut ini lain tau".

"Dah kenapa pulak aku hanya bertanyakan soalan itu dalam hatiku".

Setelah di selidiki sama ada untuk di jahit atau hanya tampalan gam, maka aku pun memilih agar kasut aku itu di jahit untuk menambahkan lagi kekuata kasut aku itu apabila memakainya kelak.

Proses membuat longkang di tepi untuk 
jahitan agar lebih kemas dan tahan lama.

Dalam aku asyik dok melihat apa yang dilakukan kepada kasut aku itu, sempat jugak aku berborak dengan abang itu.

Korang kalau nak tahu, abang ni menetap di Setapak, mencari rezeki di Petaling Jaya, apa-apa pun rezeki ada dimana-mana, janji halal.

Proses jahitan sedang berlangsung.


Kelengkapan berperang heheee.

Abang ini mendapatkan spare part untuk menjahit kasut dan membuat kerja-kerja pembaikan yang berkaitan dengan kasut dikawasan Chow Kit, Kuala Lumpur.

Memang disitulah tempatnya bagi doktor-doktor kasut ini mendapatkan spare part untuk berniaga.


Kakak ini hendak tukarkan tapak kasutnya.


Proses ratakan tapak dan kasarkan tapak.


Bukan setakat , menjahit kasut, namun khidmat menukarkan tapak kasut pun abang ini sediakan, dari tapak kasut yang pecah-pecah boleh ditukar ganti.


Sapu gam dulu..jangan hisap pulak gam tau!!!


"Abang kena tunggu lagi 30 minit tau"


Apa yang aku perhatikan selama aku duduk disitu, proses tidak lama untuk menjahit kasut, malah dalam masa tidak sampai 25 minit sudah siap.

Bayaran hanya RM12.00 sahaja untuk sepasang kasut dikenakan setelah khidmat jahitan dilakukan, maka aku pun meneliti agar berpuas hati. 

Memang puas hati kalau korang nak tahu, jahitan kemas, cermat doktor kasut ini lakukan dan yang penting bahan yang digunapakai memang dari kualiti yang baik.

Benang yang digunakan pun bukannya dari jenis sebarangan, korang tau ini benang memang untuk menjahit kasut supaya daya tahan benang ini terjamin.


Kasut dah siap dijahit.


Tapak Original tau, aku takdak tukar ok.



Memang setelah dijahit, bila disarungkan ke kaki aku terasa ada sedikit perubahannya, iaitu selesa yang amat sangat. 


Muka puas hati, sebab kasut dah jahit.


Apa-apa pun pilihan ditangan korang, aku memang akan memilih agar kasut aku berjahit supaya ketahanan kasut bertambah, dan yang penting memang berbaloi bilamana kasut dijahit.

Ucapan terima kasih dihulurkan beserta bayaran aku hulurkan kepada doktor kasut ini.








You Might Also Like

2 comments

Sambunglah taip pulak.....

Like us on Facebook